Een blue cruise bij ons geboekt?
Snel een vraag stellen? Bel ons!
+ 31(6) 34 05 39 62
< Terug naar de vorige pagina

Veelgestelde vragen

Bent u bezig met het plannen en voorbereiden van uw zeilvakantie of blue cruise?

Op onze website kunt u via de pagina Reisbescheiden onze Reisinformatie alvast downloaden in PDF formaat. Uiterlijk een week voor vertrek ontvangt u uw voucher(s) en tickets met daarin de vliegtijden.

U heeft vast allerlei vragen, u vindt ze in de Reisinformatie. Ook hebben we getracht de meest gestelde vragen met de antwoorden voor u te verwerken in onze website. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zaken als:

  • kan ik ook een vlucht bij SWS boeken (JA!)
  • is SWS aangesloten bij een garantiefonds (JA!)
  • kan ik de cruise verlengen met een hotel (JA!)
  • wat neem ik mee
  • reisdocumenten
  • eetwensen of dieet

Hieronder vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen.

Uiteraard kunt u altijd contact opnemen als u overige vragen of opmerkingen heeft.

  • Reisdocumenten
  • Kinderen een eigen paspoort of ID-kaart
  • Inentingen
  • Telefoon
  • Wifi
  • Electriciteit
  • Koffers
  • Toegestane bagage
  • Van & naar Schiphol
  • Zeeziekte
  • Zonnebrandcrème
  • Muggen
  • Fooien
  • Europeesche Verzekeringen
  • In- en uitvoer (douane)

Reisdocumenten

Uiteraard dient u altijd in bezit te zijn van een Nederlands paspoort of identiteitskaart voor alle buitenlandreizen. Voor Turkije dient deze tenminste zes maanden geldig te zijn vanaf de inreisdatum.

Kinderen een eigen paspoort of ID-kaart

Sinds 26 juni 2012 is het bijschrijven van uw kind in uw paspoort niet meer mogelijk. Alle kinderen, ongeacht de leeftijd, moeten een eigen reisdocument hebben.

Inentingen

Inentingen voor onze Blue Cruises zijn niet verplicht en over het algemeen heeft u geen vaccinatie nodig voor de reguliere vakantiereizen naar landen rond de Middellandse Zee, dat geldt ook voor de Turkse kust. U kunt voor deskundig advies het beste uw huisarts of GGD raadplegen.

Kijk voor de meest actuele inreisregels op de website van Nederlandwereldwijd.nl.

Telefoon in het buitenland

Met uw mobiele telefoon heeft u in alle landen rond de Middellandse zee vrijwel overal een goede verbinding. Ook op zee. In sommige baaien is weinig of geen signaal, meestal vanwege heuvels of bergen. Om hoge telefoonkosten voorkomen, let er op dat u uw dataroaming uitzet! Neem voor meer tips contact op met uw eigen telefoonprovider.

Wifi tijdens zeilvakantie op de Blue Cruise

Aan boord van onze schepen is internet beschikbaar via een draadloze wifi verbinding. Houd er wel rekening mee dat op sommige plekken minder signaal is.

Electriciteit aan boord

U kunt al uw apparatuur (telefoon, camera, Ipod/Ipad) via een gewone stekker in de stopcontacten opladen. Neem dus uw opladers mee.

Geen koffers

Gebruik als u op blue cruise een reistas en geen harde koffer. Reistassen kunt u gemakkelijk opvouwen en onder het bed wegbergen. Voor het neerzetten van koffers is onvoldoende ruimte in de hutten.

Toegestane bagage en stoelreservering

Bij Corendon is 8 kilo handbagage gratis. De ruimbagage die u incheckt koopt u tegenwoordig zelf online. U kunt tot maximaal 5 uur voor vertrek online bagage bijboeken. De ruimbagage is voor elke passagier die bij SWS heeft geboekt tegen betaling bij te boeken via fly.corendon.com. Op deze website kunt u ook een stoelreservering doen. U krijgt zes weken voor vertrek uw ticketnummer, want dan kunt u pas inloggen. U heeft dit nummer nodig om op fly.corendon.com eenvoudig voor zowel uw heen- als uw terugvlucht ruimbagage te bestellen. Mocht uw vluchtnummer beginnen met XC en het lukt niet op deze website, ga dan naar https://www.corendonairlines.com/nl  en kies voor boeken & beheren | extra diensten.

De vliegtickets zijn circa 1 a 2 weken voor vertrek beschikbaar en krijgt u per E-mail van ons toegestuurd.

Van & naar Schiphol

Zorg ervoor dat u tijdig aanwezig bent op de luchthaven zodat u de vlucht niet mist. Wij adviseren minstens drie uur van te voren aanwezig te zijn. Op de website van http://www.schiphol.nl kunt u informatie vinden over uw reis van & naar Schiphol. Parkeren, ophalen & wegbrengen, openbaar vervoer, Schiphol Travel Taxi en autohuur. Ook zijn er diverse VIP Valet parking bedrijven actief, die voordelig uw auto kunnen parkeren en waarbij u uw auto vlak voor de vertrekhal kunt achterlaten. Zelf hebben wij goede ervaringen met http://www.iparkingschiphol.nl voor valet parking.

Zeeziekte op Blue Cruise

Onze schepen zijn stabiel en de wind- & weersomstandigheden zijn tijdens het gehele seizoen gunstig, dus zeeziekte komt vrijwel niet voor. Mocht u toch bang zijn dat u last krijgt, neemt u dan een doosje reisziekte pilletjes mee. Dan gaat u met een gerust gevoel op reis.

Zonnebrandcrème

Door de weerkaatsing van het zonlicht op het water, kunt u zelfs in de schaduw verbranden. Neem crème met hoge beschermingsfactor mee. Een zonneklep, hoedje of pet is ook aan te bevelen.

Muggen

Er kunnen soms muggen of andere insecten zijn. Dit is afhankelijk van het weer en het seizoen. Neemt u voor de zekerheid uw eigen anti-muggenspray of DEET mee.

Fooien

Dit is normaal en het hoort bij de traditie om fooien te geven in landen als Turkije en Griekenland. Aan land in restaurants en voor taxichauffeurs is 5 tot 10% van de rekening gebruikelijk. Ook de bemanningsleden rekenen erop, geen of een lage fooi is een uiting voor hen dat u ontevreden bent. Bedankt voor uw begrip in deze.

Omdat veel gasten ons vragen wat de indicatie voor fooien is aan boord, het volgende:

€ 10,- voor de crew is het bedrag per dag voor normale tevredenheid, dat is minimaal € 70,- voor een week per gast aan boord. De fooi kunt u op de dag van vertrek aan de kapitein geven. Als eindverantwoordelijke aan boord zal hij ervoor zorgen dat de fooi eerlijk verdeeld wordt onder de bemanningsleden.

Europeesche Verzekeringen

Indien u via SWS uw reis- en/of annuleringsverzekering geregeld heeft, bent u verzekerd bij de Europeesche Verzekeringen. Wij adviseren iedereen met een goede reisverzekering op vakantie te gaan. Heeft u nog geenr reisverzekering, dan kunt u nog tot een dag voor vertrek contact met ons opnemen.

In- en uitvoer (douane)

Voor landen buiten de EU, zoals Turkije kan het zijn dat u invoerrechten, accijns en BTW moet betalen. Hier zijn de hoeveelheid en de waarde van de goederen van belang. De maximaal toegestane hoeveelheid belastingvrije artikelen zijn:

  • 200 sigareten of 250 gram tabak of 100 cigarillo’s of 50 sigaren,
  • 1 liter sterke drank of 2 liter mousserende wijn of likeurwijn zoals sherry of port of 2 liter niet-mousserende wijn
  • 50 gram parfum of 0,25 liter eau de toilette,
  • 500 gram koffie of 200 gram koffie-extracten
  • 100 gram thee of 50 gram thee-extracten

Voor alle andere goederen zoals souvenirs en kadootjes geldt een maximumwaarde van € 430,-. Komt u boven dit bedrag, dan moet er BTW betaald worden. Houd hier rekening mee als u een dure aanschaf doet tijdens uw vakantie of veel souvenirs koopt.

Het kan voorkomen dat de informatie op deze site niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dit kan het gevolg zijn van de verschafte informatie gevoelig is voor verandering. We proberen de informatie zo actueel mogelijk te houden, maar we aanvaarden echter geen enkele aansprakelijkheid voor schade ontstaan door het gebruik maken van, of vertrouwen op de door ons verschafte informatie. Het is dus altijd uw eigen verantwoordelijkheid over de juiste informatie en correcte reisdocumenten te beschikken.

Stel uw persoonlijke vraag

Nieuwsbrief

Ja, ik wil graag de nieuwsbrief en aanbiedingen ontvangen

@SWStravel

Blog

18-09-2023
Waarom zou je nu al voor volgend jaar jouw bootvakantie moeten boeken? Reden 1: de eerste...
Lees meer...
11-05-2021
Waarom kies je voor deze unieke beleving van een Comfort Blue Cruise? Ook wel zeilcruise...
Lees meer...
31-12-2020
Op de laatste dag van 2020 blikken we graag terug op afgelopen jaar. Naar de leuke dingen...
Lees meer...